Het is iedereen wel eens overkomen: er gaat iets stuk en de garantietermijn blijkt nét verstreken te zijn. “Dikke pech“ – denkt de onwetende consument. Soms kun je bij een product verlenging van de garantietermijn kopen. Dit lijkt handig, maar is meestal overbodig. Je hebt namelijk volgens de wet gewoon recht op een deugdelijk product, ook als je geen garantie hebt bijgekocht.
Je mag als consument verwachten dat het product geschikt is voor normaal gebruik. Daarnaast moet het product de eigenschappen hebben die de verkoper heeft beloofd. Zo niet, dan is er sprake van non-conformiteit. De verkoper moet dan overgaan tot herstel of vervanging, of de koopsom terugbetalen. De termijn voor het inroepen van non-conformiteit hangt af van de omstandigheden, zoals de normale levensduur van het product, de prijs, en wat er in de reclame is beloofd.
Apple is zo’n leverancier die garantietermijnen in feite misbruikt voor beperking van aansprakelijkheid: Apple geeft slechts één jaar garantie op een nieuwe I-Phone terwijl je een levensduur van minstens 2 jaar mag verwachten. Laat je dus niet afschrikken door die veel te korte garantietermijn als de batterij van je I-Phone het binnen 2 jaar begeeft!
Maar treuzel niet met klagen; wie niet binnen bekwame tijd bij de verkoper protesteert, verliest alle rechten! De wet bepaalt dat klagen binnen twee maanden na de ontdekking in ieder geval nog als ‘binnen bekwame tijd’ geldt; als je langer wacht met klagen, dan moet je daarvoor wel een heel goed excuus hebben.
De klant is koning, met wetboek op zak!